Reseberättelse Kroatien 2015

Vi var halvvägs inne på vår gemensamma semester. Det var i mitten av juli och båten låg sedan veckor tillbaka färdig för avresa nere i hamnen. Men sommarvädret ville inte infinna sig. Till slut kunde vi inte stå ut längre. Jag sade till min fru och barnen att det var dags för oss att åka ner i Europa och chartra en motorbåt. Hade länge varit sugen på att göra detta efter jag fått tips om båtcharter i Kroatien av en vän.

Ett dygn senare rullade vi i fullpackad bil över Öresundsbron. På gps:en stod vårt resmål Biograd Na Moru i regionen Zadar i Kroatien. Spänningen vi kände inför upplevelsen som väntade oss var stor. Vi hade köpt en veckas charter av en motorbåt i staden Biograd som skulle vara en vacker semesterort med mysig atmosfär och en perfekt utgångspunkt för en drömlik båtsemester i det örika Adriatiska Havet. Priset för båten som var 10 meter och hade 2 kabiner kändes förnuftigt och den hade en god bränsleekonomi tack vare sin dieselmotor på 280hk. Marschfart dryga 20 knop och maxfart ca 28 knop kändes fullt tillräckligt.

Förutom några småstopp körde vi hela natten. I gryningen möttes vi av Österrikes storslagna alptoppar som tornade upp sig ur morgondimman. Solen steg på klarblå himmel och det var så vackert. Efter lite god frukost och en förmiddagsvila på en raststation i Slovenien var vi igång igen och senare på kvällen var vi framme i Marina Kornati, den näst största marinan i Kroatien, där båten låg och väntade på oss bland ca 450 andra båtar upp till 70-80 fot.

Den underbara atmosfären och känslan av lyx vi kände när vi kommit tillrätta och börjat bekanta oss med hamnområdet och Biograd bekräftade att vi kommit rätt. Vi infriade våra drömmar och semestern blev verkligen oförglömlig. Jag hade kunnat beskriva alla våra upplevelser, både med och utan båten, med många vackert målande ord men jag kan lika väl sammanfatta vår semester som sagolik, lyxig och prisvärd!

Trots att vi levde lyxlivet, körde mycket båt, åt på restaurang varenda dag och åt massor med glass och andra godsaker så landade totalpriset för semestern inte högre än i nivå med vad en vanlig charterresa för en barnfamilj under våra sommarmånader kostar. Båten kostade ca 20.000 SEK och det gick bränsle för ca 4.000 SEK. Båtplatserna i hamnarna vi besökte kostade 300-500 SEK per dygn inklusive ström och vatten.

Vi åt lyxiga middagar på restaurangerna med notor på ca 300-350 SEK per tillfälle, inklusive vin och öl och efterrätt. Barnen köpte stora lyxiga glasstrutar på stränderna för 10-15 SEK per styck, så de var jämt nöjda och glada.

[maxbutton id=”4″ ]

Denna webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen